Record amb claretat la
primera vegada que vaig veure Francesca Bosch. El règim franquista havia
demanat una comdemna a mort a 6 joves bascs encausant a 17 persones per les
quals es demanaven 753 anys de presó a més de les penes de mort. Era l’
anomenat Procés de Burgos, el Consell de Guerra es celebrà en desembre del
1970, finalment la pressió popular aconseguí que els comdenats a mort fossin
indultats després d’una setentència comdemnatòria. Per aquells temps,un grup
de joves procedents de l’escultisme havíem dirigit les nostres inquietuds
cap a la pressa de consciència sobre què significava una societat sense
llibertats, érem gent molt jove: 17 o 18 anys. Començàvem a conéixer les
dramàtiques conseqüències de la repressió durant la Guerra Civil a Mallorca
així com a la postguerra: la brutalitat del franquisme, és dir el que
aleshores s’anomenava “tenir conciència”.
Tomeu Mestres, em parlà
dels seus contactes amb el Partit Comunista – amb les Joventuts Comunistes
– i de la visita que havia realitzat a una casa de Ciutat on les parets
estaven farcides de llibres i on fins i tot cregué veure una bandera roja.
Òbviament es tractava de Ca Na Francisca. En Tomeu, Josep Mª Cano – nét
del batle de Palma assassinat - i jo mateix tinguérem una entrevista amb
N’Antoni Mª Thomás allà al darrer pis de dalt la llibreria Logos. Així,
fruit d’aquest contacte concretàrem participar a una “bustiada” per difondre
un document contra el processament i les penes de mort que demanaven
contra els joves bascs.
Un vespre, no massa
tard, a l’esplanada de l’anomenada Plaça dels Jinetes de Alcalá una dona amb
un infant a la mà ens va donar un paquet tret d’ una senalla de palla i
férem la repartició dels fullets per les bústies de la barriada de Santa
Catalina. Aquella dona amb una senalla i un infant a la mà – pot ser el seu
fill En Jaume – era Francesca Bosch a qui tornaria a trobar per la meva
amistat amb el seu fill major Biel i amb qui compartiria un bon grapat
d’anys de complicitat en la lluita clandestina i un altre bon grapat d’anys,
després de la transició política, de desavinences dins del context de la
crisi del comunisme espanyol. Ella prengué el camí de la reafirmació
ideològica de l’ortodoxia marxista-leninista i jo el camí de l’evolució de
l’ eurocomunisme.
Després de realitzar el
repartiment dels fullets el joves ens anàrem al bar Brusel·les. Jo, en
aquells temps, treballava a la llibreria L’Ull de Vidre que la polícia
política considerava un cau de comunisme i revolucionarisme. El régim
declarà l’Estat d’Excepció a Guipúskoa el desembre de 1970 i a continuació
suspengué arreu de l’Estat les garanties de l’article 18 del Fuero de los
Españoles: un estat d’excepció de facto. La policia política s’enduguè
dentingut a Frederic Suau i a un soldat català amic nostre anomenat Amadeu
entre d’altres. La llibreria havia passat, amb tots aquests entrebancs, a
mans de Pere Rios, Biel Cerdà i Bernat Homar –en Bernat i jo érem els
dependents - tots ells foren detinguts per la policia – a mí en deixaren tot
sol : potser aleshores era massa jove - la por feia que no comparegués
ningú per aquella llibreria. Finalment va fer fallida i es tancà per
convertir-se després en la galeria d’art Quatre Gats. Així anaven les
coses.
Aleshores, ja havia
començat el meu camí de compromís polític amb l’extrema esquerra . El PCE
ens semblava una opció revisionista i reformista no revolucionària que
parlava de pactar amb la burgesia per tal d’implantar un sistema de
llibertats formals. Pactar amb la burgesia beneficiària de la sublevació
feixista i del franquisme¡ Arribaren també a les Illes les onades del maig
francès del 68, el “prestigi” de la Revolució Cultural xinesa i el seu
Llibre Roig, la lluita de solidaritat amb el poble del Vietnam, les
guerrilles sudamericanes, la revolució cubana i també, la contestació
cultural. A les pàgines dels diaris locals Antoni Serra, Ignasi Ribas,
Antoni Mª Thomas, Damià Ferrà Pons, Miquel López, Llorenç Capellà, Frederic
Suau .... deixaven testimoni d’una actiud progressista i democràtica.
Després de dos anys de militància a l’extrema esquerra i
mitjançant un llarg seminari polític dirigit per Miquel Rosselló – estudiant
d’econòmiques procedent del maoísme a Barcelona - i Rafael Macau – jove
estudiant i dirigent del PSUC que es desplaçava des de Barcelona a Palma-
cuatre joves, procedents de l’esquerra radical, ingressarem al PCE: Miquel
Mas, Eusebi Riera, Pep Valero i jo mateix, a finals de 1972 o principis de
1973. Miquel Rosselló partí cap a la pressó a cumplir comdemna: havia
ingressat al PSUC complint presó provisional.
A partir d’aquest moment vaig començar una estreta
col·laboració política quotidiana amb Francesca Bosch. Vaig abandonar el
maoisme i en vaig endinsar amb la reflexió del PCE sobre el procès de canvi
social a partir de conceptes com el d’Aliança de les Forces del Treball i la
Cultura i el camí, després de recuperades les llibertats cap un bloc anti-oligàrquic
i anti-monopolista de la política de Reconciliació Nacional i de Pacte per
a la Llibertat i també de les noves idees de l’eurocomunisme que
considerava la democràcia política con un valor substancial i desenvolupava
una crítica radical contra les deformacions polítiques de l’ anomenat
socialisme real i no sols de l’estalinisme.
La meva relació amb Francisca Bosch era anterior a la meva
entrada al PCE degut a la meva amistat amb el seu fill Biel emperò la meva
vinculació política començà inmediatament després de la meva entrada al PCE.
De fet, quasi cada horabaixa en dirigia a aquella casa de les Avingudes
allà on era molt ben rebut i des d’on el PCE a les Illes aleshores centrava
la seva activitat.
Ca Na Francisca, va ser un espai de llibertat i de lluita
antifranquista. Allà es conspirava les 24 hores del dia a la vegada que els
joves amics d’en Biel féiem sonar la guitarra, sabíem de Bob Dylan, Joan
Baez, Raimon, Pi de la Serra o Paco Ibáñez, de la revolució cubana i Che
Guevara i ens atreia el món de Deià, la constestació “hippy” i la revolució
sexual predicada per Wilhelm Reich. A fora de la casa la dictadura persistia
Francesca concentrava a ca seva quasi tota l’activitat del
partit clandestí i posava la seva persona, temps i espai vital al servei de
la causa democràtica i de les idees comunistes i a la práctica d’un
altruisme poc comú. No crec, ni de prop, que hi hagi un cas de major
compromís polític democràtic que el de Francesca a la Mallorca d’aquells
anys.
Per ca seva compareixien vells comunistes uns temps
represaliats. Allí vaig tenir l’oportunitat de conéixer i conversar emb
Guillem Gaià – Es Mestre – Miquel Rigo o don Toni Llodrà – “don Toni
d’abaix” ja que vivia al primer pis i aquest fou l’introductor de Francesca
al món del comunisme resistent balear amb una bona estança a Can Mir
darrera les seves espatlles. Escoltar les històries d’es Mestre Guillem
Gaià en duia al món de la lluita en el seu cas plena d’heroïcitat i
persistència durant la Guerra Civil – la dramàtica represssió, els
assasinats massius a Mallorca– 18 anys de la seva vida empressonat després
de la guerra i tot seguit la tasca d’organitzar el Partit Comunista en les
condicions de la més dura repressió i a la més dura clandestinitat a la
Mallorca de la posguerra. S’havia lliurat de la mort dues vegadas totes amb
una llarga història. En Miquel Rigo parlava de com una bomba llançada pels
falangistes ferí greument a la seva companya Reyes a la Casa del Poble de
Palma el 1936 i com va poder escapar de la repressió amb la seva anada cap a
les Olimpíades Populars a Barcelona, com participà al desembarc de Bayo a
Porto Cristo i la seva estada al camps de concentració de Sant Cyprien i
Argelès a l’exili després de la derrota de la República. Francisca congriava
l’amistat de tots ells i enllaçava amb les restes de la desfeta del
comunisme mallorquí, amb els germans Serra del Bar Plata, Guillem Terrasa
de Sa Perfumería, Maties Galmés de Petra, mestre Joan Boyeras de Muro, Toni
Vich d’Esporles, Colau Alzina, Marcos Peralta i tants d’altres, vells
repressaliats del franquisme.Una Mallorca ocultada pels vencedors apareixia
davant els meus ulls, plena d’orgull dient el nom dels botxins i enraonant
el verb de l’infàmia.
Puntualment es recollien diners per als mallorquins
comunistes empressonats : Antonio Luna i Libert Rigo i també el jove Claudio
Bonilla als qui les reixes no deixaven gaudir dels espais de la llibertat
pel sol fet de defensar unes idees. Francisca Bosch era un punt vital de
totes aquelles relacions clandestines que ajuntaven les noves generacions
mallorquines amb el sector dels obrers, la majoria recent inmigrats o no
tant recents com era el cas del germans Peralta – altre punt calent de
l’activitat antifranquista – especialment Marcos Peralta i la seva companya
Carolina Campos. Un bon grapat d’obrers procedents de les zones rurals de
l’Andalusia més pobre: Rafael Azorín, els germans Enrique i Juan Acosta,
Simón Bonilla i el seu fill Luis, Miguel Trasierra, i un llarg etcètera ja
que el caire temporer del treball dels inmigrants feia que de cop i volta
comparaguesen “collas” de picapedrers que en realitat també eren cel·lules
del Partit Comunista. Era el cas de dues molt nombrosses formades per
treballadors cordovesos residents per la zona des Camp Redó. Amb tots ells
s’obria la tasca d’organitzar les Comissions Obreres alehores moviment
sindical de caire polític-social.
Francesca Bosch també era el punt de referència del que dins
el partit s’anomenaven “intel·lectuals”, es a dir les Forces de la Cultura
que agrupats també amb una cèl·lula realitzaven la seva tasca política .
Entre aquests els més fixos i compromesos: Miquel Miravet i Ignasi Ribas.
Una altra activitat que centrà l’atenció de Francesca Bosch
fou la de donar impuls als organismes unitaris: Mesa Democràtica i després,
la Junta Democràtica. Les relaciones de Francisca amb els carlins eran
excel·lents fins al punt de ser convidada a entrevistar-se amb el pretendent
a la Corona d’Espanya Carlos Hugo de Borbón al sud de França. Fernando
Truyols, Josep Mª Biarnés, Joan Antoni Estades de Moncaire, Bartomeu Suau
... membres del Partit Carlí i demòcrates – fou molt difícil fer comprendre
als militans del partit que tal combinació era possible. I tant que ho
era!!.Ells foren fidels als acords unitaris amb el PCE en la lluita per la
democràcia .La màquina de ciclostil del partit restà una bona temporada
amagada a les mines a prop d’Alaró gràcies a la col·laboració dels carlins
el quals probablement feren més antifranquisme que molts. Francisca, així,
anava “per ses bandes” a juntar voluntats i a constituir aliances com a
representant de les Dones Democràtiques , Marcos Peralta com al de
Comissions Obreres, Ignasi Ribas per el PCE i fins i tot el fiscal Miquel
Miravet com a representant de Justicia Democrática o Manel Mora – socialista
popular conectat per Bibiana Herrero – present a les plataformes unitàries
d’aleshores.
L’any 1976 la transició cap a la democràcia ens dugué cap
una nova situació i amb ella Francesca jugà un paper cabdal com a primera
imatge del Partit Comunista des de la derrota republicana. Emperò ben prest
començaren les desavinences, primer amb un nucli de militants procedents de
Bandera Roja – Paco Obrador, Antoni Tarabini, Cel·lestí Alomar, Jesús Pérez,
Antoni Garcia ... – Del conflicte sorgí un enfrontament intern que dugue
aquests militants i d’altres – com Sebastià Serra – cap a la fundació del
PSI – primer Promocions Socials Illenques, després Partit Socialista de les
Illes i finalmente PSM o sia Partit Socialista de Mallorca. I un poc més
tard, ja en plena transició, l’octubre del 1976, a la III Conferència del
PCE celebrada a Formentera, começà un seguit de desacords polítics que
definitivament m’ allunyaren de Francisca Bosch.
Els anys ajuden a entendre la vertadera dimensió de les
persones. Jo parl de fa trenta anys i ella en fa deu que ens deixà . De
Francesca Bosch ens queda el testimoni real d’una persona rebel que
s’enfrontà amb cara i cor amb una societat tancada, reaccionària i estreta i
que posá el seu millor esforç per conquerir un tipus de societat democràtica,
solidària i igualitaria, la qual cosa es molt d’agrair.
Pep Vílchez
Ciutat, novembre del 2002 |