La conquista de les Pitiuses pels feixistes

Memoria Civil, núm. 36, Baleares, 7 septienbre 1986

Sebastià Serra

L’informe del tinent coronel i comandant miliar accidental d’Eivissa, acabava el 21 d’agost de 1943 així, respecte als fets succeits a les Illes Pitiuses:

“La liberación.- El 13 de septiembre, la Ciudad sufre un bombardeo aéreo que determina la huida de los marxistas, no sin antes ametrallar en el Castillo (convertido en prisión) a los detenidos.- El 20 de septiembre ocupan la Ciudad las Tropas Nacionales llegadas de Palma, a les que se unen los elementos adictos a la Causa, muchos de ellos escapados de la matnaza del 13 en el Castillo y otros que estaban ocultos en los montes.- (…)”

La vesió donada pels militars s’han de complementar necessàriament, de valoracions.

D. Abad de Santillán cap dels milicians de CNT que abandonaren Eivissa el 13 de setembre

Una altra versió

Una recent publicación de l’Institut d’Estudis Eivissencs: La Guerra Civil a Eivissa i Formentera, ens explica així els fets:

“El dia 12 de setembre –poc després del fracàs republicà a la Balear major, on agüeren d¡abandonar el “cap de pont” al sector de Portocristo- va arribar de Palma a Eivissa un avió de reconeixement nacionalista; segons informe republicà. Foren ferits dos dels seus ocupants. L’endemà, i també procedents de Palma, arribaren tres bimotors feixistes. Vila seria bombardejada pels nacionals a les tres de la tarda. Aquell dia era diumenge i bastant de gent havia sortit al camp. Hom calcula que degueren estallar unes quinze bombes, amb potència per enderrocar un edificio de tres pisos. Farem una relació dels desperfectes ocasionats pels impactes d’aquests artefactos bèl·lics:

-         Una de les primeres bombes va caure dalt la Barra (Nord del port).

-         Una altra sobre les oficines de la F.A.I. (oficines de la Salinera)

-         La que anava dirigida contra el Grand Hotel, va caure sobre l’estanc de Ca’n Patriciet (actual edificio de Rango)

-         Entre la murada i la farmàcia de D. Bartomeu Marí, en cargué una altra.

-         Entre Obres Públiques i Ca’s Coc (plaça de la Tertulia).

-         - Sobre ka Fonda Cires, on moriren tots –era l’hora de dinar-

-         A Dalt Vila, un edificio de la plaça de Vila …

El nombre de morts s’elevà a 40 –tenguem en compte que només a la Fonda Cires, els morts ja foren 27 ó 28.

El mateix dia del bombardeéis, a la nit, un grup de milicians exaltats es dirigiren al Castell i acabaren amb els presos que hi havia; alguns aconseguiren salvar la vida saltant per les finestres, però quasi tots foren assassinats. Entre molts d’altres –la llista completa es port veuire al peu del Sant Crist Jacent de la Catedral –s’hi comptaven: Vicent Tur Bonet, un dels caps de la Falange i de la Guàrdia Civil, Mariano Mari, membre dels sometents creats per Primo de Rivera, Bartomeu i Joan Mayans i fills, entre molts d’altres que no tenien res a veure amb política …  El Comitè Antifeixista d’Eivissa no es va fer responsable d’aquestes morts, sinó que donà la culpa a la psicosis creada pel bombardeig dels avions italians.

Arran de la retirada de Bayo de Mallorca i dels sucesos d’Eivissa, es decidí l’evacuació de la ciutat. Uns pocs milicians cenetistes, enviats per Abad de Santillán, es retiraren. Dimecres, 16 de setembre, fondejaren dues embarcacions al port d’Eivissa: el “Cala Marsal” i l’”Antoni Matures”. Y unes 500 famílies s’hi embarcaren i es dirigiren cap a València.

Una tercera versió

La llista de morts del Castell segons el “Diario Ibiza” del 13 de setembre de 1937 foren 93 si bé la titulada “Breve reseña de la Dominacióbn Roja en Ibiza”, feta pels secretaris d’ajuntaments de les Pitiüses després de la conquista feixista, publicada pel Dr. Miquel Duran, en parla de 106 morts. Aquest informe explica així els fets:

“El sábado día 12 de septiembre hizo su aparici´n sobre la Ciudad Ibiza, con gran fruición de las personas dignas y amantes de la autoridad y del orden, una aparato de Aviación Nacional practicando solamente un reconocimiento sobre la población sin propósito de bombardeo, pues volaba rozando casi con las casas. Los rojos habían instalado desde su llegada unas ametralladoras antiaéreas sobre las azoteas de los edificios más altos de la ciudad y con ellas tirotearon al aparato mencionado. El día trece de septiembre de 1936, fecha fatídica y que figurará eternamente en los anales de la historia de Ibiza, serían las dos de la tarde cuando tres aparatos de la Glorioso Aviación Nacional, vengaron muy justamente las ofensas que el día anterior les habían inferido los rojos. Estos al ver los efectos del bombardeo, que desde luego fue moderado y que perseguía evidentemente sembrar el pánico entre los elementos rojos, más bien que causar daños a la población, fueron presa de un desconcierto y miedo tan asombroso que no pensaron en otra cosa más que huir, y efectivamente así debían haberlo hecho, sin comenter, para eterna execración de los sin Dios y sin Patria, el acto vandálico y enormemente cruel del asesinato colectivo perpetrado en el Castillo de Ibiza contra una masa indefensa de personas honradas y de prestigio notorio, ávidas del triunfo de los principios que informan el Glorioso Movimiento Nacional, de la exaltación de Dios sobre Satanás, del bien sobre el mal. Esa catástrofe fue realizada a las nueve y media de la noche, y a las once con la población a obscuras, pues la central eléctrica estaba sin funcionar, estaban preparados y dispuestos aquella horda de criminales para abandonar la isla con la motonave Ciudad de Tarragona. Antes de marcharse se entregaron al saqueo y al robo, exigiendo violentamente el dinero a cuantas personas circulaban por la calle”.

Les expliacions que es donaren dels fets del Castell del 12 de setembre són, com veim, diverses. El pànic dels milicians davant el bombardeig feixista va esser la causa principal del descontrol i del pànic

Intervención de Rossi

El 20 de setembre italians, falangistes i militars desembarcaren a Eivissa. El “Conde Rossi” hi va tenir una participación directa molt important. La resistència de les poques forces republicanes que quedaren a Eivissa, fou nul·la.

El ban del 22 de setembre del nou comandant militar, Antonio Montis Castelló fou precís i clar:

“Artículo único,

Todos los individuos de los reemplazos del año 1930 al 1935 hasta los del cupo de instrucción como excedentes del cupo y servicios auxiliares se presentarán en esta Comandancia Militar. Los que no se presenten serán considerados como desertores al frente del enemigo y juzgados con arreglo al código de justicia militar”

.

Rossi amb els seus "Dragones" camí d'Eivissa, afinant punteria sobre els delfins

La nova publicación feixista Viva España!, ens presenta el 22 de setembre una visió prou interessant:

“Dolorido nuestro corazón, trémulos nuestros labios por los dolorosos y criminales acontecimientos que se desarrollaron en nuestra amada Ibiza convertida en víctima de las hordas mal llamadas leales, aparecemos en el estadio de la Prensa al grito de Viva España! Que ni se pudo proferir sin pérdida de la vida durante los días en que nuestra isla estuvo sometida al yugo de las fuerzas que se abrogaron el dictado del frente popula, y damos el título de Viva España! a este periódico para que, al ser leído sea vitoreada la madre patria con el entusiasmo que anida en el corazón de los buenos ibicencos, que por serlo, son asimismo buenos españoles.

Es nuestro principal objetivo propagar las noticias oficiales que se reciban en nuestra isla para que la tranquilidad vuelva a reinar en ella y para levantar el abatido espíritu de aquellos que se dejaron dominar por las amenazas de los que se hicieron dueños de la isla.

Hay que levantar los corazones y hay que demostrar que no se ha extinguido la sangre de los que un día derrotaron a los agermanados mallorquines en el “Puy d’es Andreus”, que conservamos todavía el valor de los Corsarios Ibicencos y que somos capaces de emular el sacrificio de Vara de Rey en Santiago de Cuba.

Terminemos estas breves líneas dedicando un piadoso recuerdo a los buenos ibicencos que fueron vilmente asesinados por las hordas de la C.N.T. y de la F.A.I. y enviando un afectuoso saludo de bienvenida a los jefes y fuerzas de Falange Española, Legión de Mallorca, al Ejército, la Aviación y la Marina Militar y Civil que recientemente llegaron a esta isla para salvarla y redimirla”.

La repressió va començar. La seva duresa gairebé no va tenir límits al comançament. El “Conde Rossi” hi va tenir una participación molt directa. Es pot afirmar que totes les persones que havien simpatitzat amb l’esquerra foren detingudes, i en molts de casos, afusellades.

Repressió molt dura

El número de morts a la repressió no es coneix amb detall, però els calculs aproximats són unes 200 persones. De totes maneres, les afirmacions unànims són de que el número d’afusellats pels feixistes va esser superior al número d’afusellats al Castell.

La dinàmica repressiva fou clara. La persecució de tots els col·laboradors amb els republicans va ser un fet, interrogatoris, detencions i execucions foren menda corrent a aquella Eivissa sotmessa al terror repressiu feixista. En aquest sentit, cal destacar que fins i tot el Calonge Isidor Macabich Llobet va esser objecte de “diligencias previas” l’any 1937 per part de les autoritats militars:

RESULTANDO que las diligencias previas número trescientos sesenta y cuatro del año actual se iniciaron en virtud de denuncia formulada contra el Canónigo de la Catedral de Ibiza DON ISIDORO MACABICH LLOBET, en la que se le acusa de haber desempeñado cargos con los rojos duante la dominación de aquella isla por éstos.- RESULTANDO que de lo actuado no aparecen demostrados ninguno de los cargos que se le imputan, pues, por el contrario, de los numerosos informes oficiales y particulares obrantes en autos se viene en conocimiento de que el Sr. Macabich ha desarrollado una labor patriótica y religiosa constante desde épocas anteriores al Movimiento nacional, siendo persona muy conocida en el terreno científico por sus numerosos trabajos históricos.- CONSIDERANDO que de lo anterior no aparece la comisión de hechos punible alguno.- VISTO el artículo 396 del Código de Justicia Militar.- ACUERDO dar por terminadas estas diligencias sin declaración de responsabilidad, volviendo a su Instructor para la práctica de los trámites de cumplimiento de este acuerdo, y por este despacho dese cuenta de esta resolución al Excmo. Sr. Comandante de Baleares (…)”

La repressió indiscriminada dirigida per falangistes, militars i italians va esser molt important els primers mesos, tant a Eivisssa com a Formentera.

A partir de l’arribada al poder militar del Comandant Coll la situación es va “regularitzar”, si bé els consells de guerra succeiren als afusellaments indiscriminats- L’any 1942 encara ens trobam amb afusellaments d’eivissencs com el de Joan “Campos”.

L’ambient polític, pel setembre del 1937, quedaba reflexat a través de les pàgines del “Diario de Ibiza” que va fer un homenatge als morts del Castella amb una important possicionament del Bisbe d’Eivissa:

El Diario

A los mártires de Ibiza por la cusa de España y de la Religión: a las víctimas de la canalla marxista y separatista; a estos varones ilustres que dieron su vida por no querer reconocer otro Dios que su Dios, ni más patria que nuestra Patria, la España una, grande, libre e imperial.

In memoriam …

Ante la tumba fría que, cual sagrado relicario, guarda los restos ensangrentados de nuestros gloriosos mártires, víctimas del odio a la Religión y a la Patria, postremonos reverentes y oremos … Y luego, puesta la mano sobre la cruz sepulcral, juremos todos solemnemente luchar sin tregua ni descanso contra todo lo que signifique marxismo, masonismo y judaísmo, tres distintas cabezas del mismo monstruo revolucionario, que, en su odio feroz a todo lo noble y santo, tanta sangre inocente ha vertido; satánica triología que en su afán de destruir la Religión, la familia y el orden social –principios básicos de toda sociedad culta y civilizada-, ha puesto a nuestra Patria en trance de muerte.

En vez de lágrimas estériles por nuestros mártires, que “gauden in Caelis”,  “son felices en el Cielo”, en donde secadas sus lágrimas, no habrá ya más luto, ni llanto, ni dolor, y en donde eternamente vivirán –“justi autem in perpetum vivent- cooperemos con todas nuestras fuerzas, prodigando, si precisa, nuestra hacienda y nuestras vidas, al éxito de la noble Cruzada por la Patria –pro aris et focis- en que tan gallardamente está emepeñada la España Nacional.

  ANTONIO, Obispo A:A: de Ibiza

Cal dir, finalmente, que el camp de concentración de Formentera, amb unes 1.400 persones detingudes –eivissencs i de la resta de l’Estat-, va perdurar fins l’any 1940.

Un dels temes a treballar encara a més d’un estudi en detall de les repressions és el de les persones que pogueren fugir del terror de l’any 1936 a les Pitiüses.