Els màrtirs mallorquins dins el bàndol nacional (i II)
NICOLAU PONS, S. J.
Baldament a Mallorca en el trienni de 1936-39 no existiren dos bàndols
en declarada lluita (llevat del desembarc de Bayo), hi va haver sang
vessada a bastament i morts funestes i indiscriminades a voreres de
camins i devora les parets dels cementeris, tant de Ciutat com a quasi
tots els pobles. Es creu que a Mallorca en aquest període caigueren
afusellades unes tres mil persones (l´historiador manacorí Antoni
Tugoresles baixa a devers dues mil ) sense poder defensar-se i fins i
tot sense saber perquè eren maltractades, empresonades i finalment
duites davant el batalló d´afusellament. El crit del comte Rossi de
matar l´enemic sense contemplació fou una consigna que s´acomplí sense
miraments. A Son Coletes de Manacor en mataren 400, dels quals devers
130 eren manacorins (Tugores).
Si a la Península duien a morir els qui eren considerats de l´Església (partidària
dels rebelats, segons el bàndol republicà), el bàndol dels sublevats, al
que l´Església oficial s´acomodà fàcilment ensumant nous aires de
victòria, començà una matança immensa i feresta de gent, posant al marge
si els qui mataven eren o no eren part o membres de la religió catòlica.
Bastava que fossin titllats d´adversaris politics o simplement
socialistes perquè els hi doblegassin el coll, com aus de corral.
Així, al tir de tantes bales hi caigueren també, mesclats amb enemics de
l´Església, una gran quantitat de catòlics mallorquins, que podien ser -segons
Tugores- la meitat dels afusellats. Posem, per exemple, a
Miquel Oleo,
Emili Darder,
Roses de Magaluf,
el regidor manacorí
Rafel Valls, Toni Pasqual del Bar de sa Bassa de Manacor i molts
altres. És a dir, ens han fet suposar que els qui manejaven els fusells
(acostats tots ells a l´Església) eren senzillament els "bons", mentre
els qui morien afusellats eren els "dolents" i els sense Déu.
Georges Bernanos, declarat catòlic francès, va escriure, com sabem,
sobre la repressió que s´havia apoderat dels vencedors mallorquins en el
llibre Els grans cementeris sota la lluna (1938), rebutjat per les
autoritats que aleshores regien el destí de la nostra illa.
El capellà Poquet de Llubí
És un cas únic dins l´Espanya que va vèncer. Jeroni Alomar Poquet era
capellà (natural de Llubí, ex vicari de Son Carrió i d´Esporles,
condeixeble del canonge Andreu Caimari, també de qui fou rector de Santa
Eulàlia de Palma, Joan Nicolau Riutort, i de Jaume Sampol Antich,
secretari del Seminari diocesà i altres preveres) i, això no obstant,
fou empresonat durant uns mesos i assassinat al cementeri de Palma el 7
de juny de 1937.
Un servidor, autor de la biografia del capellà Poquet, va conèixer dos
dels deu soldadets que aquell dia li tiraren a ferir i el mataren. Tots
dos em negaren la versió oficial que el sacerdot havia renegat, i em
contaren que en aquell solemne i funest moment, Poquet es llevà la
sotana perquè no volia que es tacàs de sang, i just abans dels tirs
cridà com els màrtirs cristeros de Mèxic "¡Viva Cristo Rey!". Els dos
soldats també m´explicaren, molt dolguts, que ells dispararen enlaire
perquè no podien consentir que una bala seva matàs un prevere.
Davant l´inesperat i injust afusellament d´un membre del clergat
mallorquí, ben escassa fou la reacció que es produí dins les files del
llavors nombrós i acreditat col·lectiu eclesiàstic de l´illa.
Ningú obrí boca. I la por s´apoderà de tota la gent de l´Església de
Mallorca, sobretot els qui vestien sotana o hàbit, que era el que volien
amb aquesta mort els qui aleshores governaven l´illa. Aquesta por encara
dura, i fou assenyalada amb valentia a un sermó que féu el bisbe Teodor
Úbeda l´any 1995 a l´església dels caputxins de Palma al mateix temps
que l´arquitecte Gabriel Alomar Esteve feia una clara defensa de l´honor,
bonhomia i esperit cristià del seu cosí afusellat feia 58 anys.
Per què els nacionals de Mallorca s´atreviren a matar un capellà, que
formava part d´un col·lectiu que estava aferrat i integrat als
interessos i ideari dels seguidors del general Franco? Volien donar un
escarment a tots els capellans mallorquins, perquè ningú mogués peu ni
boca en contra de la sublevació militar, doncs alguns, com un tal Oliver
de Sencelles i don Andreu Caselles, començaven a moure la llengua més
del que convenia. Jeroni Alomar, que per altra part era un bon
predicador i pujava a moltes trones de les esglésies de Mallorca per
predicar coremes i quarantahores, fou titllat, i uns diuen trobat,
recollint republicans i enviant-los a Menorca a fi que salvassin la
vida.
Davant l´afusellament del nostre capellà Poquet, l´Església jeràrquica
no deixa de tenir ara i amb tantes canonitzacions a la vista una patata
calenta dins les mans, com la té també pels 16 capellans bascs
afusellats pels nacionals i defensats aleshores pel bisbe de Bilbao,
Mateu Múgica. Deixant a banda la mort d´aquests preveres, l´afusellament
del capellà llubiner, mort per causa de complir el manament de la
caritat amb el proïsme, sens dubte reprodueix el martiri del que parla
Sant Ciprià quan fa màrtir no sols el qui sofreix la mort corporal
infligida pel tirà per odi contra la Fe, sinó també el qui mor per
practicar les virtuts cristianes, que són testimoni de Jesucrist. "No fa
el màrtir la pena, sinó la causa perquè mor" -diu Sant Agustí. "Qui mor
en la prestació d´un servici de caritat heroica, presenta una gran
analogía amb el qui derrama la sang" -ressalta el sant doctor. En Poquet
resplandeix el servici de la caritat i al mateix temps vessa la sang.
Per tant, en ell fulgura doble martiri. El capellà Poquet no mirava si
als qui ajudava eren blaus o roigs, per a ell tots eren fills de Deu i
això bastava perquè els hi allargàs la seva mà.
Roma fa parts i quarts
Un bon batibull té, i tendrà, la nostra Santa Mare Església amb el
martiri del nostre capellà mallorquí. Si beatifica i canonitza a tants i
tantíssims màrtirs que moriren a mans del bàndol republicà, per què no
pot beatificar i canonitzar aquest indefens capellanet del nostre camp
mallorquí, que tenia -diuen- el do de saber on es conservava i s´amagava
l´aigua dins els severs i secs comellars mallorquins? Tant de bo que a
través de la seva sang vessada, trobem, al manco els mallorquins,
l´esperit del sentit evangèlic que ell amb la seva vida i mort ens
mostrà.
"Qui estima el pròxim ja ha complit la llei" (Rom. 13). Les restes
mortals del capellà Alomar, guardades zelosament pels seus familiars,
reposen ara a l´entrada del cementeri de Llubí. Descansi en la pau del
Senyor.
Diario de
Mallorca
19/10/2007