Opinió | Llorenç
Capella
El Bisbe Miralles i la repressióEl matí del vint-i-dos de febrer, vaig
assistir a l'homenatge que es fa anualment a
Emili Darder, en
el cementiri de Palma. Parlava Catalina Moner, la seva biògrafa. Va
enumerar, Moner, les passes que va fer la família del Batle per a
salvar-lo: tot un seguit de súpliques i de gestions, la darrera amb el
Bisbe Miralles.
Segons Miquela Rovira, esposa de Darder, el Bisbe no va moure ni un dit
per ell. Fet i fet, no sembla que en mogués gaires, de dits, per salvar
vides. Curiosament, no figura a la galeria dels repressors més coneguts,
com són ara el
Marquès de Zayas, el
Capità Jaume, el
Comte Rossi,
Barrado,
Torres Bestard,
etcètera. En canvi, tot ens fa pensar que si es produeix una revisió
històrica de la Guerra Civil -si ja no s'està produint, tal com permeten
suposar-ho les darreres publicacions-, li hauran de fer un lloc d'honor.
Aquests dies he resseguit allò que s'ha publicat darrerament sobre la
seva actuació. I res no l'afavoreix. La meva germana, Margalida Capellà,
entrevistava, diumenge passat, a Ultima Hora, Catalina Salas, filla d'un
republicà (Guàrdia Municipal i maçó), que va ésser condemnat a mort.
Aleshores, Catalina tenia cinc anys. Tanmateix, en serva el record ben
viu, d'aquella tragèdia familiar que li va tocar viure. I descriu una
escena esfereïdora. Conta que la seva mare va acudir a demanar clemència
al Bisbe Miralles.
I se'n va dur amb ella les dues filles, la major de sis anys i Catalina,
ja ho he dit, de cinc. Aquesta és la narració que en fa de l'audiència:
«Mi madre, arrodillada a sus pies, le besaba el anillo y lloraba:
Aquestes ninetes es quedaran sense pare... Él cabeceaba. Era gordo y
estaba sentado como un marajá. Y nosotras dos también le besábamos el
anillo. No pronunció palabra. Todo él era granate. No creo que el Obispo
hiciera nada por salvarle». Finalment, Joan Salas va veure commutada la
pena capital per la de presidi. Va estar tancat a
Can Mir, a la presó
provincial, a Formentera. En fi, tornem a Miralles. Aquests dies s'han
publicat dos llibres que fan referència al seu comportament. El d'Antoni
Vicens Castañer -Georges
Bernanos, entre el amor y la ira-, i el de
Josep Massot i
Muntaner -Sobre
Georges Bernanos i altres temes polèmics-. En el llibre de Massot,
em crida l'atenció la defensa que fa, Miralles, del
Comte Rossi i del
Pare Adrover davant el
Cardenal Gomà. Adrover havia
estat denunciat a Roma pels seus excessos, molt possiblement per part
dels aviadors italians que havien vengut a Mallorca enviats per
Mussolini. I el Pare
Domingo Leone havia transmès la denúncia a Gomà. La resposta de Miralles
al seu superior desdiu els italians. A parer de Miralles, Adrover «es de
perfecta ejemplaridad sacerdotal»... «No viste de paisano, sino de
fascista»... «Lo de gloriarse de fusilamientos lo considero una ligereza
de Leone, que no llamo calumnia por tratarse de un eclesiástico». També,
Miralles, parla de Rossi en termes elogiosos i n'explica la seva relació
amb Adrover. Escriu: «Al venir a Mallorca el Abogado
Arconovaldo Bonacorsi... a
quien el Gobierno ha concedido la Gran Cruz del Mérito Militar...
conoció al P. Adrover...
obtuvo (permiso) del Rvmo. P. Provincial para que le acompañara en su
propaganda católico-fascista como secretario particular». El febrer del
trenta-set, Rossi s'havia incorporat a les tropes italianes que entraren
a Màlaga. L'acompanyava el Pare Adrover. Idò bé, els seus caps militars
el repatriaren, a Rossi, escandalitzats per les accions criminals que
prodigava. El teatí Julià
Adrover Llaneres també s'instal·là a Roma i, tot i el seu sinistre
historial, aconseguí ocupar càrrecs rellevants en el Vaticà. Tornem a
Miralles. Massot afirma que Miralles admirava Bonacorsi, encara que
matisa que ha rebut testimoniatges «que no compartia els seus afanys
d'afusellar sense contemplacions i que li va demanar, sense gaire èxit,
moderació». Era aquest -el fet que no li fes cas-, un motiu de pes com
per a replantejar-se l'enlluernament que li provocava. No ho va fer.
Diversos estudiosos de la Guerra Civil a Mallorca han afirmat o suggerit
que Miralles no tenia notícia de l'abast de la tragèdia. Són valoracions
que no puc compartir. La repressió va ésser tan brutal que en tengueren
coneixement els cecs i els sords. Josep Massot reprodueix part d'una
carta del prevere
Nicolau Saggesse al Cardenal
Gomà, de contingut esfereïdor. Escriu
Saggesse: «He
trabajado... a retaguardia al servicio de las milicias de
Falange Española, a las órdenes
de las autoridades en la represión de la masonería, en la depuración de
bibliotecas públicas y particulares, en el examen de libros de texto
para la enseñanza... He sido el único en asistir a los reos en
determinados y numerosos fusilamientos... procurando que aquellos
infelices se confiesen.» La llista de mèrits d'un personatge tan
miserable com
Saggesse és inacabable.
Miralles va
sol·licitar reiteradament, fins aconseguir-ho, que
Gomà se l'endugués de Mallorca.
Ara bé, la insistència de Miralles era perquè el repugnava Saggesse o
perquè intentava protegir-lo de la condemna popular que, prest o tard,
havia de produir-se? Vulgues no vulgues, sempre ens mourem en el camp de
les especulacions, però cal pensar que s'imaginava, Miralles, que en no
tenir-lo davant, la gent l'oblidaria. I l'Església -allunyats els
Adrover, els Saggesse-, podria recompondre la seva bona imatge amb més
facilitat. No puc pensar que Miralles allunyàs Saggesse de Mallorca per
una qüestió de consciència. No sé fins a quin punt, íntimament,
condemnava la repressió. Sincerament: cal pensar que no la va condemnar
mai, perquè la va considerar indispensable per a mantenir el bon ordre
social. Diu, Antoni Vicens que «tampoco tiene reparo el Dr. Miralles en
admitir que de esta reducción a la impotencia (fa referència a la
repressió) se encargaron Orden Público, ayudado por
Falange; los Tribunales Militares
en sus causas falladas en Consejos de Guerra; y el Ejército triunfante
en Manacor». I posa en boca de Miralles que «Orden Público y Falange
actuaron en secreto como es propio de toda actividad investigadora y
descubridora». El mateix Bisbe s'encarrega d'afegir una perla a la seva
biografia: «Se dio a los reos tanto tiempo como quisieron para
reconciliarse con Dios y aún para hacer a los confesores encargos para
las familias de los que iban a morir». Déu meu, quina bestiesa. I qui
eren els que anaven a morir i moriren? Gent corrent.
Bernanos ens ho
confessa: «Yo afirmo, afirmo por mi honor que en el transcurso de los
meses que precedieron la guerra santa no se cometió ningún atentado
contra las personas ni contra los bienes». Seguesc amb el llibre de
Vicens. El gener del trenta-set, Bernanos escrivia a Chistiane Manificat,
neboda de Robert Vallery-Radot, el seu protector. La cita és llarga,
però sucosa. És la següent: «Cogieron un montón de pobres tipos,
simplemente sospechosos de sentir poco entusiasmo por el Movimiento y
los fusilaron en las inmediaciones del cementerio de un pueblo que se
llama Manacor... Los amontonaron a veinte pasos de distancia, les
regaron con gasolina y les prendieron fuego. Los demás camiones
conducían el rebaño. Estos desgraciados bajaban del camión entre el muro
expiatorio cubierto de sangre a la derecha y los cadáveres ardientes a
la izquierda. El innoble obispo de Mallorca lo consentía todo». No hi ha
dubte que els historiadors hauran d'aprofundir molt més sobre l'actuació
de Miralles i del clergat en general, si aspiram a tenir una valoració
completa dels fils que mogueren la trama repressiva durant la Guerra
Civil. Diari de Balears 04/03/2004 |